streda 19. januára 2011

QUÉBEC (NIE) JE KANADA

Medzi anglofónnou Kanadou a Québecom, frankofónnou provinciou, bolo vždy dosť veľké napätie. Obyvatelia Québecu sú veľmi  hrdí na svoj pôvod. Milujú svoju kultúru, francúzštinu, svoju odlišnosť od Kanaďanov a Američanov, milujú svoju odlišnú kuchyňu a zvyky. Québec je najväčšia provincia Kanady, anglofónni Kanaďania tvoria len malé množstvo z celkového počtu obyvateľov Québecu, no ovládajú veľkú časť  jeho ekonomiky, čo sa tunajším pravdaže nepáči. 24. jún je považovaný za deň Québecu, kedy všetci obyvatelia vyjdú do ulíc, kričia z plného hrdla: „Milujem Québec!“ a proste oslavujú a tešia sa z toho, že majú možnosť žiť práve v Québecu, najúžasnejšom mieste na svete. Počula som, že tento deň je poriadne divoký (na uliciach to vrie), takže sa potom uistite 25. júna, či ešte žijem :D. Mesto Québec sa má veľmi v zuboch s Montréalom aj preto, že v Montréali je už veľmi cítiť vplyv USA a anglofónnej Kanady. Keď som bola na výlete v Montréali, na každom kroku bolo počuť angličtinu. Predavači ma hocikedy oslovili po anglicky a až potom po francúzsky. Mesto Québec však netoleruje anglofónny vplyv. Pravdaže ľudia sú tu veľmi priateľskí a radi si angličtinu precvičia. Keď vidia turistov, automaticky prepnú do angličtiny. Čo sa mňa týka, keď platím v obchode a predavač počuje akcent, tak hneď prehodí do angličtiny. No ja mu vždy poviem, že uprednostňujem francúzštinu. Čiže sa tu určite dohovoríte po anglicky, obyvatelia Québecu však v bežnej reči používajú len francúzštinu. Zopárkrát sa mi stalo, že som povedala, že som na výmene v Kanade. No niekoľko kamarátov ma opravilo: „Nie si na výmene v Kanade, ale v Québecu.“  V meste nájdete vyvesených zopár vlajok Québecu, ale takmer žiadne vlajky Kanady. Na záver teda malé zhrnutie. Obyvatelia Québecu sú veľmi hrdí na svoj pôvod a nepriraďujú sa k anglofónnej Kanade. Po anglicky sú ochotní komunikovať len s turistami. Mnohí tužia po oddelení Québecu od Kanady. O Kanade často rozprávajú ako o inej krajine. No zase mnohí povedia: "Chcem, aby sa Québec oddelil od Kanady!", ale v skutočnosti si uvedomujú, že ak by na to malo dôjsť, tak radšej chcú zostať s Kanadou. Stretla som sa s ľuďmi, ktorí sú radi súčasťou Kanady, stretla som aj ľudí, ktorí by sa chceli oddeliť. No nemyslím si, že je tu príliš veľa ľudí, ktorí by sa SERIÓZNE pokúšali o odpojenie Québecu. Je to skôr len o tom, že si chcú zachovať tú svoju odlišnosť od USA a anglofónnej Kanady. Je známe, že v USA a Kanade je veľké množstvo obéznych ľudí. V Québecu je veľmi ťažkého nájsť nejakého. Všetci sa stravujú veľmi zdravo. Raz som sa o strave bavila s jednou kamarátkou a povedala: „My tu jeme veľa ovocia a zeleniny a málo fast foodu, pretože nechceme dopadnúť ako USA alebo anglofónna Kanada.“ Zaujímavosťou je aj že na väčšine škôl v Kanade sa spieva pred vyučovaním kanadská hymna. V Québecu nie. Tu sa nespieva takmer vôbec. Zatiaľ som ich videla spievať hymnu len na hokejovom zápase. Takže, oznamujem vám, že nie som v Kanade, ale v Québecu ;). 

 Québec vs. Kanada

2 komentáre:

  1. naozaj ?... mne sa napriklad zda ze gemer nieje slovensko lebo na slovensku ziju popansteny ludia ktorych na gemeri nenajdes (povedzme ze je to pravda... na chvilu)i tak by som nemohol povedat ze som na gemeri aj keby som bol lebo gemer je castou slovenska a pokial v gemereskych mestach bude na obecnom/mestskom urade viat slovenska vlajka stale bude slovenskom... podla mna by sa ludia nemali rozdelovat... ale naopak spajat... lebo hladat to co je rozdielne... v com som lepsi... co sa mi nepaci sa robi lahko... ale spravne veci niesu lahke... je mi jasne ze sa tak nestane ale podla mna je zaujat spravne stanovisko zakladom...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. milan... dobre, poviem to stručne...tvoja úvaha situáciu nezmení

    OdpovedaťOdstrániť